איך העלאת הריבית של בנק ישראל משפיעה על המשכנתא שלנו?

ריבית בנק ישראל

אינפלציה ועליית ריבית בנק ישראל הם שניים מהמושגים הכלכליים החשובים ביותר שאנשים צריכים להבין. אינפלציה היא עלייה כללית במחירים, בעוד שהריביות משקפות כמה עולה ללווים ללוות כסף. כשבנק ישראל מעלה את הריבית, זה בעצם אומר שהוא לא חושב שהשקל הישראלי חזק מספיק ורוצה לעודד אנשים לחסוך יותר כסף. מאמר זה יבדוק את משמעות המונחים הללו וכיצד הם משפיעים על חיי היומיום שלנו.

שיעורי הריבית על המשכנתא שלך חשובים מכיוון שהם משפיעים על גובה התשלומים החודשיים שלך. כאשר הריבית עולה, גם התשלומים החודשיים שלך עולים. אם יש לך משכנתא בריבית מתכווננת, הריבית שלך יכולה להשתנות עם הזמן וזה ישפיע גם על התשלומים החודשיים שלך. גובה הריבית שאתה משלם על המשכנתא שלך מבוסס על סוג ההלוואה שיש לך, גודל ההלוואה ותקופת ההלוואה שלך. התקופה היא מספר השנים שעליך להחזיר את ההלוואה. אם יש לך הלוואה ל-30 שנה, לרוב תהיה לך ריבית נמוכה יותר מאשר אם יש לך הלוואה ל-15 שנה. אבל יהיו לך גם תשלומים חודשיים גבוהים יותר מכיוון שאתה משלם את ההלוואה בפרק זמן קצר יותר. לכן כאשר הריבית עולה, חשוב לקחת בחשבון את כל הגורמים הללו לפני שתחליטו אם למחזר את המשכנתא שלכם. שוחח עם יועץ המשכנתאות שלך כדי לראות מהן האפשרויות הטובות ביותר עבורך.

מהי ריבית בנק ישראל?

ריבית בנק ישראל היא השיעור שבו הבנק המרכזי של ישראל מלווה כסף לבנקים מסחריים במדינה. התעריף נקבע על ידי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל ונבדק על בסיס חודשי. הריבית משמשת ככלי להשגת ושמירה על יציבות מחירים במשק. כאשר האינפלציה נמוכה, בנק ישראל מוריד את הריבית על מנת לעודד את הפעילות הכלכלית וכאשר האינפלציה גבוהה, בנק ישראל מעלה את הריבית על מנת להאט את הפעילות הכלכלית. הריבית הנוכחית של בנק ישראל היא 2%.

מהי אינפלציה?

אינפלציה היא עלייה כללית במחירים. כשיוקר המחיה עולה, אנחנו אומרים שיש אינפלציה. על מנת למדוד אינפלציה, כלכלנים משתמשים במשהו שנקרא מדד המחירים לצרכן (CPI). מדד המחירים לצרכן מודד את השינוי הממוצע לאורך זמן במחירים שמשלמים צרכנים עירוניים עבור סל קבוע של סחורות ושירותים. מדד המחירים לצרכן משמש לחישוב שיעור האינפלציה. שיעור האינפלציה הנוכחי בישראל הוא 5.2%.

כיצד משפיעה ריבית בנק ישראל על המשכנתא שלנו?

לריבית בנק ישראל יש השפעה ישירה על המשכנתא שלנו. כאשר הבנק המרכזי מעלה את הריבית שלו, הבנקים המסחריים בדרך כלל ילכו בעקבותיהם ויעלו את הריבית שלהם. המשמעות היא שאנשים שיש להם משכנתא בריבית משתנה יראו את התשלומים החודשיים שלהם עולים.

לדוגמה, אם יש לכם משכנתא בריבית משתנה של 400,000 ש"ח בריבית של 4%, התשלום החודשי שלך יהיה 1,667 ש"ח. אם הריבית תעלה ל-5%, התשלום החודשי שלכם יעלה ל-1,750 ₪. זה אולי לא נראה הרבה, אבל במהלך שנה, זה יכול להצטבר לסכום רצייני מאד.

אם יש לכם משכנתא בריבית קבועה, התשלומים שלכם לא יעלו מיידית, אבל הם יגדלו בסופו של דבר כשתקופת ההלוואה שלכם תסתיים ותצטרכו לקחת משכנתא חדשה בריביות הנוכחיות.

מה אנחנו יכולים לעשות כדי להגן על עצמנו מפני עליית ריבית?

אם אתה מודאג מעליית הריבית, יש כמה דברים שאתה יכול לעשות כדי להגן על עצמך.

ראשית, אם יש לך משכנתא בריבית משתנה, תוכל לבקש מהבנק שלך להמיר אותה למשכנתא בריבית קבועה. בדרך זו, התשלומים החודשיים שלך יישארו זהים גם אם הריבית תעלה.

שנית, אתה יכול לנסות לפרוע את המשכנתא שלך כמה שיותר מהר. ככל שתשלם את המשכנתא מוקדם יותר, כך תצטרך לשלם פחות ריבית לאורך זמן.

לבסוף, אתה יכול לנסות לחסוך כמה שיותר כסף כדי שתהיה לך כר למקרה שהתשלומים החודשיים שלך יעלו.

הדבר החשוב ביותר הוא להישאר מעודכן ולוודא שאתה מבין כיצד שינויים בריבית יכולים להשפיע על המשכנתא שלך.

יש לכם שאלה?

מוזמנים לדבר איתנו בכל נושא

אני רוצה שיחזרו אליי